Uniwersytet Muzyczny Fryderka Chopina / Wydział V - Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca

TANIEC - pedagogika baletowa, drugi stopień

Poziom kształcenia: uzupełniające magisterskie Forma studiów: stacjonarne Profil studiów: ogólnoakademicki Czas trwania: 2 lata

   powrót
Spis treści:

Kierunki i specjalności

Jednostki prowadzące

Zapisy

od 2019-05-01 do 2019-06-20 23:59:00

Język wykładowy

polski

Opis

Absolwent specjalności pedagogika baletowa po osiągnięciu zakładanych efektów kształcenia, otrzymuje tytuł zawodowy magistra sztuki. Uprawniony jest do podjęcia pracy artystycznej, dydaktycznej i twórczej w ogólnokształcących szkołach baletowych. Przygotowany jest do nauczania tańca we wszystkich technikach, formach i stylach przewidzianych programem szkoły baletowej. Predestynowany jest także do prowadzenia zajęć teoretycznych związanych ze sztuką tańca. Ma kwalifikacje merytoryczne i dydaktyczne potrzebne do pracy w różnego rodzaju instytucjach kultury, szkołach, zespołach, klubach, etc. Kandydaci, którzy nie ukończyli studiów pierwszego stopnia na kierunku Taniec, na specjalności pedagogika baletowa, mają możliwość uzyskania uprawnień pedagogicznych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Zajęcia odbywają się w trybie zjazdów (niedziele, poniedziałki) co dwa tygodnie oraz w trybie ciągłym  podczas sesji zimowej (styczeń/luty) i sesji letniej (czerwiec/lipiec).

Zasady kwalifikacji

Postępowanie związane z przyjęciem na studia ma charakter konkursowy, wyniki postępowania są jawne.

Sprawdziany

  • sprawdzenie umiejętności praktycznych (pokaz), wiedzy teoretycznej (zasady wykonania) i metodycznej (dydaktyka przedmiotowa) z tańca klasycznego, ludowego, charakterystycznego i współczesnego; poziom klas I-VI ogólnokształcących szkół baletowych

Zakres materiału

  • sprawdzenie umiejętności z zakresu tańca klasycznego:
    • praktyka i teoria — pokaz i omówienie zasad wykonania elementów składowych exercices lekcji tańca klasycznego,
    • metodyka nauczania — wykazanie się wiedzą z zakresu metodyki nauczania tańca klasycznego, wspartej przykładami prawidłowo konstruowanych ćwiczeń,
  • sprawdzenie umiejętności z zakresu tańca ludowego:
    • praktyka i teoria — pokaz i omówienie zasad wykonania polskich tańców narodowych i regionalnych (śląskich, kurpiowskich, wielkopolskich, kaszubskich i rzeszowskich); cechy charakterystyczne i rys historyczny polskich tańców narodowych,
    • metodyka nauczania — wykazanie się wiedzą z zakresu metodyki nauczania tańca ludowego; przygotowanie ćwiczeń wspomagających prawidłowe wykonanie kroków i figur, konstruowanie tematycznych kompozycji tanecznych,
  • sprawdzenie umiejętności z zakresu tańca charakterystycznego:
    • praktyka i teoria — pokaz, omówienie zasad wykonania, znajomość cech charakterystycznych tańców rosyjskich, węgierskich i hiszpańskich,
    • metodyka nauczania — wykazanie się wiedzą z zakresu metodyki nauczania ww. tańców; przygotowanie ćwiczeń wspomagających prawidłowe wykonanie kroków i figur, konstruowanie tematycznych kompozycji tanecznych,
  • sprawdzenie umiejętności z zakresu tańca współczesnego:
    • praktyka i teoria — pokaz, omówienie zasad wykonania, umiejętność nazwania i przyporządkowania poszczególnych pas konkretnym technikom tańca współczesnego,
    • metodyka nauczania — wykazanie się wiedzą z zakresu metodyki nauczania tańca współczesnego; umiejętność stosowania pojęć technik tańca współczesnego w praktyce, umiejętności samodzielnego komponowania ćwiczeń i etiud tanecznych.

Literatura

  1. I. Turska, Krótki zarys historii tańca i baletu. Warszawa 1983.
  2. J. Rey, Taniec jego rozwój i formy. Warszawa 1985.
  3. B. Sier-Janik, Post Modern Dance. Warszawa 1995.
  4. I. Turska, Spotkanie ze sztuką tańca. Kraków 2000.
  5. R. Lange, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze: perspektywa antropologiczna. Poznań 2009.
  6. A. Rembowska, Teatr Tańca Piny Bausch. Sny i rzeczywistość. Warszawa 2009.
  7. W. Klimczak, Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca Kraków 2010.
  8. Tańcząc piórem. Nauka w służbie Terpsychory. Pod redakcją H. Raszewskiej. Warszawa 2014.
  9. Tomasz Nowak. Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany. Warszawa 2016
  10. Tańce polskie. Polonez, krakowiak.  Redakcja K. Carlos-Machej. Warszawa 2016.

Terminy egzaminów

01.07.2019 - 07.07.2019

Dodatkowe dokumenty

nie wymagane